Хмелівка

Подорож у Хмелівці
Вранці 1 травня погода стояла просто чудова. У такий день просто необхідно було виїхати з міста. Та подалі. Туди де не чути міського шуму.
План поїздки виношувався давно. Тому питання про маршрут не було.
Мета поїздки також визначили давно: провести розвідку місць стоянок, протяжності маршрутів, визначні пам'ятки. Потрібно було також дізнатися які труднощі можуть виникнути у великих груп в цих місцях, а також нам були цікаві ці місця з точки зору археології: ми розраховували знайти артефакти мінімум часів Пугачова.
Ми найняли «Газель» і відправилися в ту саму загадкову Хмелівка, дивитися на Губерлінскіе гори, обстежити гору Чортове городище, де за переказами є печера, в якій ховалися пугачовці і вкрили там свої скарби.
Від Орська ми попрямували на захід по трасі Орськ - Оренбург, згорнули близько покажчика наліво, дорога з асфальтової змінилася грунтової. Кругом диміли спалені поля. Місцевість ще не розквітла після довгої зими. Було сумно.
Але раптово дорога пішла вниз і перед нами окрилися великі, що займають весь горизонт гори Губерлю.
Нас привітав покажчик «Радгосп Губерлінскій». Синій металевий козел дивився в далечінь і не виявляв до нас ніякого інтересу.
В'їхали в село Хмелівка. Село як село. Сучасні одноповерхові будинки з білої цегли, подекуди з плит. Сільрада, школа, ФАП - все як завжди. Місцеві жителі з цікавістю намагалися зазирнути якомога далі у салон Газелі, щоб напевно порахувати кількість прибулих і подивитися в очі новим людям, що відвідав їх краю.
Дорога звернула вліво, дала невеликий гак навколо гори. Запах лісу і річки проник в наші ніздрі. Зупинилися. Озирнувшись - вирішили: залишимося тут. Переправили все майно через річку Чебаклу по колоді, поваленими бобрами.
Красива велика галявина - місце косовиці, судячи по рівній, трохи пробилася із землі траві і видимої скошеної в минулому році кордоні.
Тут ми й поставили свій намет. Чебакла розбивалася про звивисті берега і деревні затори, несла свої воду в Губерлю. Шум річки - прекрасний засіб для відпочинку та роздумів.
У самого берега Юрій Геннадійович розпалив багаття, спорудив вогнищеві пристосування для приготування їжі і взявся за приготування гречки з цибулею і тушонкою. Забіжу вперед і скажу - чудова вийшла каша.
Наша група села обідати чи снідати (хто як). Наїлися до відвала, так що довелося забути про подорож, піти в намет і заснути.
Руслан з Юрою в цей час відправилися досліджувати Чортове городище. Чортове городище - одна з найвищих точок айського району. Нібито раніше там була фортеця або щось інше, про що ми не знаємо. Але ніяких артефактів в тому місці ми не знайшли. Зате знайшли гільзу від патрона 1916 року. Як вона туди потрапила, нам ще належить з'ясувати. Одна з версій - у часи громадянської війни. Але чому тільки одна гільза. У кого і хто стріляв всього один раз, та ще на висоті. Наступна експедиція повинна дати відповіді на ці питання.
На галявині поряд з нашим будинком була знайдена купа всякого залізного мотлоху.
Сонце хилилося до заходу. Зачепило вершини своїми променями і поступово вкрилося за горизонтом. Ніч поступової брала своє.
Але як добре, що до цього часу був приготований суп з курки. Кулінари не переставали нас дивувати. Пікантність страві додавала свіжа молода кропива.
Берег Чебакли поринув у ніч. Але ніч була не спокійною. Вона обрушила на нас потоки води з неба. Заливала і заливала галявину зливою. Але наша намет витримала і це випробування. Ранковий вітер розігнав хмари, потім час від часу, дозволяв їм закривати сонце. До 18.00 сонце остаточно відвоювало небо у хмар Ще раз ми оглянули гірські простори, нескінченні хребти і піднесеності навколо нас по всьому горизонту. Гори оточили нас кільцем, не даючи нам піти від них.
Ще одна легенда наших днів пов'язана, з так званим, Хмелевським чудовиськом. Воно з'являється ввечері, на людей не нападає, ходить на двох ногах або лапах, стоїть прямо, але періодично пересувається на 4-х ногах (лапах), неодноразово мисливці та рибалки зустрічалися з ним, воно, за їхніми словами огидно і дивиться пильно пильно, як ніби вивчає тебе, гіпнотизує, потім ховається. Нерідко зустрічалися вздовж струмків сліди, схожі на копита, але досвідчені слідопити кажуть що це «копитне» ходить на 2-х ногах. Досить моторошно було очікувати зустріти це істота поруч з нашою наметом.
Але ми, незважаючи на це, відправилися назад. У Орськ.

• Тексти пісень автора-виконавця Юрія Черкашина
  • Щоденник путешественііков «Саяни - 2009»